Program


Niedziela Melomana - Najpiękniejsza muzyka filmowa

Niedziela Melomana - Najpiękniejsza muzyka filmowa

Pomorski Park Naukowo-Technologiczny, Aleja Zwycięstwa 96/98
budynek III – Centrum Konferencyjne, Sala C
Bilety: 20 zł

No active events available

An event with this title is currently not available for purchase online.

Last event date: Sunday, September 11 2016 4:00PM

Zapraszamy na pierwszy koncert Niedzieli Melomana w nowym sezonie 2016/2017. W programie koncertu muzyka z kultowych filmów, m.in. „Nocy i dni”, „Zapachu kobiety”, „Śniadania u Tiffaniego”, „Amelii”, „Misji” i „Ojca Chrzestnego”.

Wystąpią:

Natalia Walewska – skrzypce
Paweł A. Nowak – akordeon, bandoneon
Orkiestra Kameralna Progress
Szymon Morus – dyrygent
Prowadzenie; Krzysztof Dąbrowski

Paweł A. Nowak akordeonista, pedagog, kompozytor, aranżer, popularyzator akordeonu i kolekcjoner akordeonów. Absolwent klasy akordeonu prof. K. Olczaka iprof. E. Rosińskiej w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Obecnie pracuje jako nauczyciel akordeonu w bytowskiej filii PSM I i II st. w Słupsku. Koncertuje jako solista, także z orkiestrami oraz członek zespołów Almost Jazz Group i Milonga Baltica. Współpracuje także z Dorotą Lulką, tworząc cieszący się powodzeniem projekt Piaf po polsku. Jest autorem audycji Jazz na akordeon, która emitowana była przez 4 lata w Radio Gdańsk. Jest także pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym odbywającego się od 2003 roku Międzynarodowego Festiwalu Akordeonowego w Sulęczynie. Znany jest także z prowadzenia akordeonowego bicia rekordu, które odbywa się co roku w marcu podczas Dnia Jedności Kaszub. Pomysłodawca i współtwórca jedynego w Polsce Muzeum Akordeonu w Kościerzynie. Właściciel kolekcji ponad 300 akordeonów.

Natalia Walewska jest koncertującą skrzypaczką, doskonale wykształconą między innymi przez legendarnego wirtuoza skrzypiec Leonida Kogana. W swoim dorobku ma laury na prestiżowych międzynarodowych konkursach, między innymi: Międzynarodowym Konkursieim. K. Szymanowskiego. Uczestniczyła w licznych festiwalach, gdzie występowała pod batutą wielkich dyrygentów jak: G. Solti, Ch. Eschenbach, M. Roztropowicz. Od 1999 roku piastuje prestiżowe stanowisko koncertmistrza Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Regularnie jest zapraszana w charakterze solistki do współpracy z orkiestrami symfonicznymi w kraju i zagranicą. Jej umiejętności zostały docenione przez uznanych dyrygentów jak Jerzy Maksymiuk, Ernst van Tiel, Massimiliano Caldi ,Maxim Vengerov, Vag Papian, Juozas Domarkas, Sir Neville Marinerr, Sławomir Chrzanowski, Petr Chromcak. W dorobku autorskim Natalii Walewskiej znajdują się nagrania płytowe wysoko oceniane zarówno przez melomanów jak i przez dziennikarzy z branży fonograficznej. Do najcenniejszych należą: „Romanza Classica” na skrzypce i organy z prof. Romanem Peruckim ( osiągnęła status Złotej płyty), „Clair de Lune” nagraną wspólnie z pianistą prof. Bogdanem Kułakowskim, „Violin & Piano” z pianistą Rafałem Lewandowskim, „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego z Zespołem Muzyki Dawnej „Cappella Gedanensis” pod dyrekcją Tadeusza Wojciechowskiego (Platynowa Płyta), „War Requiem” z dyrygentem Sir Nevillem Marinerrem. Płyta z nagraniem koncertu „Harmonia” Zbigniewa Kruczka (Belgia) na skrzypce, trąbkę i orkiestrę symfoniczną (Polska Filharmonia Bałtycka) pod dyrekcją włoskiego dyrygenta Massimiliano Caldiego to dzieło specjalnie skomponowane z dedykacją dla artystki.

Orkiestra Kameralna Progress to młody, dynamicznie rozwijający się zespół założony w 2009 roku przez dyrygenta Szymona Morusa. Współtworzą go utytułowani soliści, kameraliści, laureaci wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów. Od początku swojego istnienia Orkiestra związana jest z miastem Tczew, w którym rokrocznie daje cykle koncertowe tworząc trzon życia kulturalnego w regionie. O licznych sukcesach zespołu świadczy udział w znaczących wydarzeniach muzycznych nie tylko Pomorza, ale i całego kraju. Naczelną ambicją muzyków jest łączenie różnych Kultur, Narodów i regionów Polski. W kwietniu 2013 roku orkiestra wzięła udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim z dużym powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem niemieckie J.Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy A. Schonberga. W tym samym roku zespół uroczyście inaugurował otwarcie nowej sali koncertowej Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie prawykonując dzieło Karola Nepelskiego. Od początku swego istnienia Orkiestra współpracuje z Akademią Muzyczną im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku biorąc udział w koncertach kompozytorskich organizowanych przez uczelnię. W trakcie swej pięcioletniej działalności Orkiestra Kameralna Progress występowała na licznych festiwalach muzycznych w Polsce takich m.in. jak: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej we Fromborku, Międzynarodowy Festiwal Kultury i Sztuki w Helu, Dobrodzień Classic Festiwal prezentując się w intrygujących interpretacjach muzyki klasycznej i rozrywkowej. Od początku swej działalności Orkiestra współpracuje z Telewizją Polską biorąc udział w widowiskach słowno-muzycznych transmitowanych na żywo m.in.: „Szukamy stajenki” do tekstów Jacka Kaczmarskiego, czy „Solidarność to znaczy jeden i drugi”. Szczególne miejsce w repertuarze Zespołu zajmuje muzyka współczesna, której promowanie jest naczelnym priorytetem jej dyrektora artystycznego. Orkiestra Kameralna Progoress dokonała licznych prawykonań utworów polskich kompozytorów młodego pokolenia m.in.: Agnieszki Stulgińskiej, Pawła Kwapińskiego, Artura Guzy, Karola Nepelskiego. W roku 2014 w Filharmonii Kaszubskiej w Wejherowie dokonała prawykonania Opery Kaszubskiej Rebeka Michała Dobrzyńskiego do libretta Tomasza Fopke w ramach ogólnopolskiego roku Oskara Kolberga.

Z Orkiestrą Kameralną Progress w roli solistów występowali m.in.: słynny skrzypek, ostatni uczeń Davida Oistracha – Michael Vaiman, czy też solistka Metropolitan Opera w Nowym Yorku – Miroslava Yordanova. Zespół brał również udział w nagraniach muzyki filmowej Bruno Lohengrena, oraz kolęd kaszubskich w aranżacji Macieja Bolewskiego. Od 2013 roku Orkiestra Kameralna Progress działa pod patronatem Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane, którego celem jest współpraca z instytucjami kultury, zespołami i indywidualnymi artystami w celu tworzenia wspólnych przedsięwzięć łączących muzykę z poezją, teatrem i obrazem.

Szymon Morus

Po ukończeniu studiów w klasie skrzypiec dra hab. Andrzeja Kacprzaka pogłębiał wiedzę muzyczną na Wydziale Dyrygentury Symfoniczno – Operowej Akademii Muzycznej w Gdańsku w klasie prof. Wojciecha Rajskiego. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów. Nominowany do nagrody Młody Twórca Kultury 2012 oraz 2014. Współdziała z instytucjami kulturalnymi Wybrzeża. Jako Prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Musica Giovane prowadzi ożywioną działalność artystyczną na terenie województwa pomorskiego. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Orkiestry Kameralnej Progress. Jako dyrygent współpracuje z Polską Filharmonią Kameralną, Polską Filharmonią Bałtycką, Filharmonią Podkarpacką, Filharmonią Koszalińską, Sinfoniettą Consonus oraz Operą Bałtycką. Współpracował w roli asystenta z takimi osobowościami jak: Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk, Wojciech Rajski, Tadeusz Kozłowski, Massimiliano Caldi czy Ernst van Tiel. Jest pomysłodawcą i organizatorem cieszących się dużym zainteresowaniem cyklicznych projektów m.in.: „Gdańskich Impresji Muzycznych”, „Coś klasycznego dla Żaka Gdańskiego” czy „Otwieramy bramy muzyki”. W lipcu 2011 roku wraz z Orkiestrą Kameralną Progress dokonał nagrania muzyki filmowej Bruno Lohengrena, a w listopadzie 2012 roku z tym samym zespołem oraz Chórem Discantus Sławomira Bronka utrwalił kaszubskie kolędy na płycie „Gode na Kaszebach”. W kwietniu 2013 razem z Orkiestrą Kameralną Progress wziął udział w międzynarodowym projekcie upamiętniającym 70 rocznicę powstania w getcie warszawskim, z powodzeniem prezentując podczas koncertu w Berlinie Requiem Niemieckie Johannesa Brahmsa oraz Ocalałego z Warszawy Arnolda Schönberga. W październiku 2013 r. prowadząc gościnnie Sinfoniettę Consonus, dokonał rejestracji albumu zatytułowanego Explorations for keyboard and orchestra, w którym partię solową wykonywał sam Jordan Rudess – klawiszowiec legendarnego zespołu Dream Theater. W 2015 roku asystował Maestro Tadeuszowi Kozłowskiemu, podczas przygotowań premiery Otello Giuseppe Verdiego oraz Strasznego Dworu Stanisława Moniuszki na scenie Opery Bałtyckiej. W tym samym Teatrze w lutym/marcu 2016 roku objął kierownictwo muzyczne nad premierą Czarnej Maski Krzysztofa Pendereckiego z wielkim powodzeniem prezentując dzieło gdańskiej publiczności oraz debiutując na scenie Teatru Wilekiego Opery Narodowej w Warszawie. Szymon Morus stale propaguje muzykę współczesną młodych, polskich kompozytorów, dokonując szeregu prawykonań w tym m.in.: Phantasmagoria, Fickle plans Pawła Kwapińskiego, Przemawiam językiem zrozumiałym dla wszystkich Justyny Kowalskiej Lasoń, On the edge of conciousness Przemysława Schellera, Fonemy Kaszubskie Karola Nepelskiego czy Rebekę – operę kaszubską Michała Dobrzyńskiego. Od października 2013 r. związany z macierzystą uczelnią, gdzie prowadzi zajęcia na wydziale Dyrygentury, Kompozycji i Teorii Muzyki. W sezonie artystycznym 2014/2015 pełnił funkcję Dyrygenta – Rezydenta Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Od stycznia 2016 roku pełni funkcję z-cy kierownika muzycznego Opery Bałtyckiej w Gdańsku.

 

Polub Nas


Suggestions


Teatr Mały Tychy

ul. ks. kard. Augusta Hlonda 1, Tychy

W Teatrze Małym można zobaczyć koncerty, spektakle teatralne, operowe, operetkowe, kabaretowe, teatrów tańca oraz wydarzenia przybliżające działalność tyskich teatrów amatorskich.

Warning! The basket time limit is about to expire!
estimated time left:
00:00

item(s) in basket

total:


Time limit has expired. Please, put item(s) in to basket again.