Kartoteka
Wydarzenie o tym tytule nie jest obecnie dostępne w sprzedaży internetowej.
Ostatni dostępny w sieci termin: niedziela, 21 kwiecień 2024 18:00
Sztuka Tadeusza Różewicza otwiera nową epokę w polskim teatrze, przynosząc tu dokonania ówczesnej zachodniej awangardy – Becketta i Ionesco, a zarazem nadając im niewątpliwie polski charakter, w którym dziedzictwo romantyzmu łączy się z wojenną traumą. Napisana u schyłku lat 50., wydaje się wciąż aktualna; od kilku dekad nie schodzi z polskich scen. (Sam autor wrócił do niej w 1993 roku, odnajdując najwyraźniej celność w swojej metaforze). Jej otwarta formuła kusi do nowych interpretacji, nader wdzięcznie poddaje się nowym czasom, nowym treściom i odczytaniom. Scena przedstawia „pokój, przez który przechodzi ulica”. W środku sceny tkwi łóżko, na nim Bohater. Wokół niego płynie rzeczywistość: historia wielka i indywidualna, wspomnienia i bieżące dylematy, rodzinne uwikłania i wyzwania dziejowe, spotkania z żywymi i umarłymi. Nie wiadomo, kim Bohater tak naprawdę jest i co dokładnie przeżył: odbija w sobie kryzysy i wątpliwości każdej kolejnej epoki tak w jej indywidualnym, jak i zbiorowym wymiarze. Dziś równie dobrze jak kiedyś rozumiemy jego zagubienie i bezsilność wobec nurtu, którym płynie świat.
Tradycja wystawień „Kartoteki” jest długa, obfituje w najważniejsze nazwiska polskiej sceny. Wśród reżyserów odnajdujemy Konrada Swinarskiego, Krzysztofa Kieślowskiego, Krystynę Meissner, Kazimierza Kutza. W rolę Bohatera wcielali się Tadeusz Łomnicki, Gustaw Holoubek, Zbigniew Zamachowski. Sztuka gościła na scenach całej Polski, inscenizowano ją kilkakrotnie w Teatrze Telewizji i Teatrze Polskiego Radia, sprawdziła się także w teatrach lalkowych.
W inscenizacji reżyser zamierza zadać pytanie, czy można być bohaterem dziś, w „niebohaterskich czasach” i co to właściwie dla nas oznacza, skoro wskutek postępu cywilizacyjnego tracimy poczucie sprawczości, stajemy się bierni, zniechęceni, przytłoczeni. Idąc za wskazaniem samego Różewicza, który uznawał „Kartotekę” za dramat o świecie współczesnym, ewoluujący wraz z inscenizatorami i publicznością, reżyser świadomie nasyci swoją adaptację elementami dzisiejszej rzeczywistości, tak aby w swoim spektaklu opowiedzieć o everymanie XXI wieku.
opracowanie tekstu i reżyseria: Maksymilian Nowak
scenografia i kostiumy: Katarzyna Pawelec i Radosława Niezgoda
muzyka: Kamila Drabek
ruch sceniczny: Maja Lewicka
występują: Katarzyna Dworak, Anna Sienicka, Bogdan Grzeszczak, Mateusz Krzyk, Łukasz Kucharzewski, Paweł Wolak
inspicjent-sufler: Jolanta Naczyńska
Spektakl dyplomowy Maksymiliana Nowaka - studenta kierunku reżyseria Akademii Teatralnej.
Spektakl zrealizowany w koprodukcji i współfinansowany ze środków Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy oraz Akademii Teatralnej w Warszawie ze środków własnych i środków Funduszu na Start MKiDN.
Music Everywhere podbiło serca publiczności, przyciągając dziesiątki tysięcy fanów na swoje koncerty KARUZELA GNA. Teraz ruszają z jej drugą odsłoną - KARUZELA GNA 2. Na scenie zabrzmi jeszcze więcej polskich przebojów, które przeniosą Cię w nostalgiczne wspomnienia i dostarczą niezapomnianych emocji. Czeka Cię wiele muzycznych niespodzianek!
GLOBALTICA to wyjątkowe wydarzenie w letnim kalendarzu imprez kulturalnych.
Hevelka powraca, by jak co roku zapewnić mieszkańcom i gościom Trójmiasta doskonałą rozrywkę i możliwość rozsmakowania się w polskich wyrobach…
pozycji w koszyku
suma:
Czas sesji upłynął. Aby dokonać zakupu biletów należy je ponownie dodać do koszyka.