Tytuł


OPERETKA

OPERETKA

OPERETKA Witold Gombrowicz w ramach obchodów stulecia Awangardy w Polsce

Rodzaje biletów


75.00 PLN
Kategorie cenowe: 2

Wybierz termin




Autor w „Komentarzu” do wydanej w 1966 r. „Operetki” pisał: „Ale … jak tu nadziać marionetkową pustotę operetkową istotnym dramatem? Monumentalny idiotyzm operetkowy idący w parze z monumentalnym patosem dziejowym – maska operetki, za którą krwawi śmiesznym bólem wykrzywione ludzkie oblicze …”

To właśnie bowiem „Operetka” jest tym dramatem, w którym Gombrowicz pokazuje upadek ancien régime’u - religii i władzy „z bożej łaski”, demokratyzację i wykluwające się z niej upiory totalitaryzmu by wreszcie skończyć – no właśnie.

Jaka może być dzisiaj konkluzja co do dalszej przyszłości świata?

Kim będzie – jest – dzisiaj człowiek?

Cały wywód Gombrowicza ucieleśniony jest w akcji opartej o genialną opozycje merytoryczną stroju i nagości – kultury i natury, reżimu i wolności.

Historia XX w. przedstawiona jest jako sui generis rewia mód, a szaleństwo stroju (kultury) obrazuje schorzenia niszczącej ludzka wolność (podmiotowość) dyktatura ideologii.

„Operetka” kończy się apoteozą „młodości wiecznie nagiej”, „nagości wiecznie młodej”, czyli pierwiastka spontanicznej swobody, która ocalić (może) ma nasze upokorzone człowieczeństwo.

Opracowanie tekstu i reżyseria  – Andrzej St. Dziuk

Asystent reżysera – Andrzeja Bienias

Scenografia – Jacek Staniszewski

Asystent scenografa – Jolanta Solska

Muzyka – Jerzy Chruściński

Choreografia – Anita Podkowa

 

Polub Nas


Proponujemy również


Phantom - Upiór w Operze

Teatr Muzyczny w Lublinie

Splot pasji i namiętności, dialektyka piękna duszy i muzyki oraz przejmującej brzydoty cielesnej…

ILIADA. WOJNA

Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy

wg Alessandra Baricco

Dwunastoletnia Kasieńka wyrusza z mamą z Gdańska do Coventry w Wielkiej Brytanii w…

Zapisz się na newsletter

Otrzymuj powiadomienia o najnowszych wydarzeniach!